Begeleiding van werkzoekenden krijgt te weinig aandacht

Het versterken van dienstverlening aan werkgevers en het structureel matchen in de arbeidsmarktregio is prima. Alleen, zo zegt de Landelijke Cliëntenraad, is dat niet voldoende. Ook werkzoekenden hebben behoefte aan begeleiding en gerichte dienstverlening.

Werk-braille-computer-voorziening-shutterstock_545854222

Te denken valt aan een servicepunt werkzoekenden. Daarnaast moet het systeem van digitaal matchen op de schop omdat het nu niet voldoet. Een laatste, belangrijke punt betreft de zichtbaarheid en uniformiteit van alle instrumenten en voorzieningen die beschikbaar zijn. Aandacht moet vooral ook uitgaan naar de kwaliteit van instrumenten en dienstverlening. De LCR stelt dit alles in de Internetconsultatie rondom wijziging van het Besluit SUWI als het gaat om betere vindbaarheid van werkzoekenden.

Mismatching

De drie belangrijkste punten van de LCR betreffen de ondersteuning van werkzoekenden. Voor werkgevers wordt nu veel geregeld. Voor werknemers niet. Bij het matchen tussen werkzoekenden en werkgevers gaat nog veel mis. Zo zijn de profielen van werkzoekenden via UWV en gemeenten onvolledig of ontbreken. Voor werkgevers is vaak niet te zien welke ambitie werkzoekenden hebben. Digitale matching is om die reden een utopie en onwenselijk.

Slechte toegang voorzieningen

Een laatste punt betreft het arsenaal aan instrumenten en voorzieningen. Vanuit werkzoekenden hoort de LCR dat de toegang tot voorzieningen slecht is. Daardoor verdwijnen kansen op banen. Als het gaat om harmonisatie van voorzieningen moet ook aandacht zijn voor de kwaliteit!

Op de hoogte van alle berichten van de LCR

Wij plaatsen regelmatig berichten op onze website. Die delen we graag! Wil je op de hoogte blijven van wat er speelt binnen de LCR en de onderwerpen waarmee wij ons bezighouden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsdienst.